Vergi Hukuku

Vergi Hukuku, Kamu hizmetlerinde harcanmak amacıyla devletin, belirli yasalar çerçevesinde düzenlediği doğrudan ya da dolaylı yollardan madde, ürün ve hizmetlerin fiyatları üzerine belirli oranda bir fiyat ekleyerek dolaylı yoldan yurttaşlardan topladığı paraya vergi denilmektedir. Vergi, devlet içerisinde yaşayan kişilerin en önemli vatandaşlık görevleri arasında bulunan temel bir sorumluluk olup alınan hizmetler karşılığında vergi ödemek bir yükümlülüktür. Vergi işlemlerinin belli bir düzende gerçekleştirilebilmesi, bu alandaki usulsüzlüklerin giderilmesi ve ortaya çıkan yaptırımların engellenebilmesi amacıyla vergi sistemleri bir hukuk disiplini altında toplanarak yasalar ile çerçevelendirilmiştir.

Vergi yükümlülüklerini inceleyen hukuk birimi dalına Vergi Hukuku adı verilmektedir. Devlet ve vatandaşlar arasında bulunan vergi ilişkisi ve bireylerin sahip olduğu vergi yükümlülükleri bu alan içerisinde ele alınmaktadır. Vergi Hukuku alanı gerek vatandaşların haklarını gerekse de devletin vatandaş üzerindeki haklarını ele alırken, bu sürecin sağlıklı bir şekilde işlemesi amacıyla oldukça önemli bir konuma sahiptir. Vergi işlemleri çerçevesinde yapılacak olan işlemler ve izlenmesi gereken adımlar da bu disipline göre aşamalandırılmaktadır.

Vergi Hukuku Kapsamında Yer Alan Konular

Devlet, vatandaşlarının her birine kamu hizmetleri sunabilmesi için vatandaşlarından gelen vergileri kullanmaktadır. Vergi Hukuku, vatandaşlar ve devlet arasında bulunan vergi ilişkisini düzenleyen bir aracı rolünde görev alarak bu vergi ilişkisi çerçevesinde oluşan vergi ödevleri, vergilerin tahsili ve tarafların sahip olduğu hakları düzenlemektedir.

Vergi Hukuku, devlet ve vergi vermekle yükümlü olan kişiler arasındaki vergi ilişkisinden dolayı açığa çıkan hak ve ödevleri ele alır. Bu kapsam çerçevesinde ele alınan konular en genel anlamda şu şekilde sıralanmaktadır:

• Devletin vergilendirmeye sahip olduğu yetki alanları,
  • Vergi yasalarının uygulanması,
  • Vatandaşların vergi ödevleri,
  • Vergilendirme işlemleri ve
  • Tahakkuk ve tahsil olarak listelenebilmektedir.

Vergi alanında meydana gelen uyuşmazlıkların ve bu uyuşmazlıkların giderilmesinde karar verilen çözüm yollarının tamamı da Vergi Hukuku çerçevesinde değerlendirdiği gibi vergilere ilişkin olarak açığa çıkan usulsüzlük, anlaşmazlık ve çekişmeler de bu alan içerisinde irdelenmektedir. Vatandaşlık görevleri arasında ilk sıralarda yer alan vergi ödeme yükümlülüğü içerisinde yaşanılan usulsüzlükler, Vergi Usul Kanununda ağırlaştırılmış yaptırımları mecburi kılmaktadır.

Vergi Hukuku içeriği, gerek birey hakları gerekse de devletin birey üzerindeki haklarını ve devletin sahip olduğu yaptırım gücünü ortaya koyan temel bir hukuk dalıdır.

• Kişilerin vergi borcu,
  • Devletin kişilere uygun gördüğü vergi borcu cezası,
  • Bu cezanın uygulama hakkı ve
  • Bireylerin bu süreçte yapması gereken tüm davranış ve ödevler Vergi Hukuku kapsamında ele alınır.

Bu disiplin dalı oldukça geniş alt hukuk dallarına sahip olup geniş kapsamlı bir alan barındırdığı için bu alanda yaşanılan sorunların giderilmesi için kişilerin hukuk büroları ile çalışmaları ve dava sürecini alanında uzman bir avukat eşliğinde kontrol etmeleri kişilere büyük faydalar sağlamaktadır. Vergi davalarında ise bu alanda deneyimli, uzmanlaşmış ve başarılı avukatların görev alması son derece önem arz etmektedir.

Vergi Hukukunda Dikkat Edilmesi Gereken Süreler

Yasalarımızda bir davanın açılabilmesi için her davanın bir süresi vardır. Bu süre içerisinde de başvurulması gerekmektedir. Eğer davanız vergi mahkemelerinde görülecek ise dava açma süresi 30 gündür. Yasalarda detaylı bir şekilde incelendiğinde;

• İdari yargılama usulü kanununa (2577 sayılı) göre süre 30 gün olarak belirlenmiştir.
  • Ödeme emrine karşı olarak açılacak bir davada 6183 sayılı kanuna göre süre 15 gündür. Danıştay tarafından alınan kararlar incelendiğinde 30 güne kadar açılan davalarda bulunmaktadır.
  • 6183 sayılı kanuna göre ilgili maddelerinde yer alan ihtiyati hacizi uygulayan bir kişinin dava açma süresi 7 gündür.
  • Emlak vergisi ile davalarda ise süre 15 gündür.

Vergi Mahkemesine Dava Açılma Süreci

Dava açmaya karar verilmesi ile de süreç başlamıştır. Tüzel ya da gerçek kişi tarafından durumun anlatıldığı bir dilekçe yazılmaktadır. İmzalanması gerekmektedir. Dilekçe içerisinde yer alması istenen bilgiler;

• Tarafların ad, soyad, ünvan ve adresleri
  • Eğer varsa vekillerin ad, soyad, unvan, adresleri
  • Davaya sebep olan konu
  • Davaya dair deliller
  • Dava konusu olan idari işlemin resmi ve yazılı olarak ne zaman bildirildiğinin tarihini yani tebliğ tarihinin belirlenmesi
  • Vergi cezasının yılı
  • İhbarname tarihi ile numarası
  • Dava nedeni olan belgenin asıllarının dilekçeye eklenmelidir.

Her bir idari işlem için ayrı ayrı dilekçe yazılmalıdır. Dolayısıyla her biri için ayrı ayrı dava açılmaktadır. Kural olarak yönetmeliklerde yer almaktadır. Ama bir dilekçe içerisinde hukuki olarak iki ya da daha çok sayıda bir ilişki içeriyor ise tek bir davada açılabilmektedir. Ortak olarak çok sayıda şahısta beraber dava açabilmektedir.

Dilekçe hazırlandıktan sonra ilgili yargı merciine gönderilmektedir. Yazılan her şeyin eksiksiz olması çok önemlidir. Çünkü eksik bir dilekçe red sebeplerinin başında gelmektedir. Eğer böyle bir durum yaşanıyor ise de eksik bilgiler araştırılarak dilekçe düzenlenmelidir. Size reddin tebliğ edildiği 30 günü takiben düzenlenmesi gerekmektedir. Uygun görülen dilekçelerde davalar açılmaktadır. Durumun büyüklüğüne göre de süre değişiklik göstermektedir.

Vergi Hukuku Danışmanlığı İhtiyaçlarınız İçin Güvenin Adresi: BMA Hukuk Bürosu

BMA Hukuk Bürosu olarak bünyemizde sağladığımız Vergi Hukuku Danışmanlık hizmetimiz ile tüzel kişilerin veya vatandaşların sahip oldukları vergi, vergi borçları, usulsüzlük ve vergi cezaları konusunda profesyonel bir danışmanlık hizmeti sağlamaktayız. Dava veya yaptırım süreçlerinde davaları ve ilgili ödevleri sıkı bir şekilde takip ederek ilgili yasalar çerçevesinde müvekkillerimizi sürekli bilgilendirmekte ve mevcut durumlar hakkında ayrıntılı analizler gerçekleştirmekteyiz. Alanında gerekli eğitimleri almış ve geniş tecrübe yelpazesine sahip avukatlarımız ile birlikte sunduğumuz Vergi Hukuku Danışmanlık hizmetimiz ile tüm vergi ihtilaflarının giderilmesi hususunda hukuki danışmanlık hizmeti vermekteyiz.

Vergi Hukuku Danışmanlık hizmetimiz ile;

• İdareye karşı başvuru ve itirazların yapılması,
  • Vergi suçu nedeniyle karşılaşılan cezalardan kaynaklanan problemlerin çözümü,
  • Dava takibi ve
  • Uyuşmazlıkların çözümü başta olmak üzere bünyemizde sunduğumuz hizmetlerimiz ile güvenilir danışmanlığın adresi konumda yer almak için çalışmalarımızı titizlikle yürütmeye devam etmekteyiz.

Sizlerde Vergi Hukuku Danışmanlığı ihtiyaçlarınızı karşılamak için firmamızla dilediğiniz zaman iletişime geçebilir, uzman kadromuz ile birlikte sorunlarınızı kısa süre zarfında profesyonel olarak çözüme kavuşturabilirsiniz.